Mascotes d’assistència, un suport físic i espiritual per a les persones amb discapacitats

Hem parlat en més d’una ocasió sobre la importància del vincle afectiu entre les persones i els seus companys del regne animal. S’ha recalcat insistentment en més d’una ocasió les millores físiques i anímiques que pot ocasionar tenir una mascota a casa. No obstant això, avui vull parlar-los sobre alguns dels meus companys canins el treball dels quals no consisteix solament en donar amor i companyia als seus humans, sinó també a facilitar-los la vida i ajudar-los a coexistir amb les seves discapacitats.

Dedicarem aquest article als gossos pigalls i als seus amos, els qui són el perfecte binomi d’una sana relació entre humans i animals. Si bé és cert que parteix de la nostra naturalesa ens fa fidels i afectuosos amb els nostres humans, el treball d’un gos pigall porta esforç extra i un duro entrenament, tant per als cans com per als humans.

Quin tipus d’entrenament requereixen els gossos pigalls?

Existeixen diferents variants per a l’entrenament d’una mascota guia en dependència de la discapacitat del seu futur acompanyant. Per exemple:

1. Assistència per a persones amb discapacitat física:Preparats per a agafar coses del sòl, encendre interruptors, obrir i tancar portes i calaixos, etc.
  2. Assistència-per a persones amb discapacitat auditiva: Especialment entrenats per a avisar al seu amo de diversos sons (timbres, telèfon, plor d’un bebè, veus, alarmes, despertador, etc.) i portar-li fins al lloc d’on prové so.
  3. Assistència per a persones amb discapacitat visual: També coneguts com a gossos guia.
  4. Assistència per a alertes i emergències: Entrenats per a fer companyia a persones majors o assistir a persones que poden sofrir malalties com a diabetis o epilèpsia, i demanar ajuda en cas de ser necessari.
  5. Assistència per a persones amb autisme: Són un tipus de gossos de teràpia capaces de evitar o reduir les conductes disruptives i conductes estereotipades pròpies de l’autisme. Aquests animals, que estableixen un canal afectiu molt fort amb els seus amos, milloren la comunicació, l’estimulació sensorial i la seguretat dels seus propietaris.
  6. Gossos per a la realització de teràpies assistides amb animals (TAA). Aquest tipus de intervencions inclouen el vincle persona-animal amb una finalitat terapèutica i/o educativa. Els gossos per a teràpia són utilitzats en persones amb discapacitat intel·lectual o psíquica, trastorns psicològics, a més d’en residències d’ancians, centres socials i centres de drogodependents.

En tots aquests casos la connexió que s’estableix entre tots dos és increïblement fort. Es converteixen en millors amics i companys de vida i en un exemple claríssim de la codependència sana entre les dues espècies. Olé per als meus companys canins i els seus amos que són un paradigma de perseverança i amor incondicional.